“Σύγχρονοι ηθικοί προβληματισμοί”: Προσομοίωση ημερίδας στο 7ο Λύκειο Λάρισας
Την περασμένη Πέμπτη 12 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο σχολείο μας προσομοίωση ημερίδας με θέμα “Σύγχρονοι ηθικοί προβληματισμοί”. Συμμετείχαν με τις εισηγήσεις τους οι μαθητές της Β΄ Λυκείου, εκθέτοντας στους συμμετέχοντες συμμαθητές τους καθώς και στους καθηγητές του σχολείου μας τους προβληματισμούς τους πάνω σε επίκαιρα ηθικά διλήμματα (ευθανασία, θανατική ποινή, άμβλωση, τεχνητή νοημοσύνη, κλωνοποίηση κ.α.) που τους απασχόλησαν. Μετά τις παρουσιάσεις των μαθητών ακολούθησε συζήτηση, κατά την οποία ζητήθηκαν διευκρινίσεις, διατυπώθηκαν ερωτήσεις και ενστάσεις που πυροδότησαν έναν ενδιαφέροντα και εποικοδομητικό διάλογο. Η εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα αποτέλεσε σύλληψη των καθηγητριών του 7ου Λυκείου Λάρισας Καραμπάτσα Βάιας (ΠΕ02) και Σιλιτζή Αγορίτσας (ΠΕ01), οι οποίες ανέλαβαν και τη διοργάνωση και διεξαγωγή της.
Στόχος της προσομοίωσης ήταν η δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που προσεγγίζει κατά το δυνατό τις πραγματικές συνθήκες μιας ημερίδας, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες σημαντικές για τη μελλοντική ακαδημαϊκή τους πορεία και για την επαγγελματική τους εξέλιξη αργότερα, όπως η άρθρωση συνεχούς, συνεκτικού και αποτελεσματικού προφορικού λόγου, η παρουσίαση μιας τεκμηριωμένης θέσης και η επιτυχής υποστήριξή της, η ανταπόκριση σε ερωτήσεις και η πρόβλεψη πιθανών αντιρρήσεων και αντεπιχειρημάτων κ.λπ.
Οι εισηγήσεις των μαθητών στην ημερίδα ήταν η τελική φάση – και το επιστέγασμα – ενός σχεδίου εργασίας (project), που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Φιλοσοφίας. Οι μαθητές ασχολήθηκαν με επίκαιρα ηθικά διλήμματα που προκάλεσαν το ενδιαφέρον τους, επιχειρώντας να κατασταλάξουν σε μια υπεύθυνη προσωπική θέση, μετά την εξέταση των δεδομένων και των παραμέτρων που συνθέτουν το εκάστοτε ηθικό πρόβλημα και λαμβάνοντας υπόψη τις ηθικές θεωρίες με τις οποίες ήρθαν σε επαφή στο πλαίσιο του μαθήματος της Φιλοσοφίας. Μερικά από τα ερωτήματα που απασχόλησαν τους μαθητές είναι τα ακόλουθα:
- Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα ανερχόμενο είδος υπολογιστικής επιστήμης, που θέτει ως στόχο την υποκατάσταση του ανθρώπου στη λήψη αποφάσεων. Σημαίνει άραγε αυτό ότι ο άνθρωπος προσπαθεί να γίνει θεός, δημιουργώντας τα δικά του νοήμονα όντα;
- Κατά πόσο δικαιολογείται ηθικά ο εκούσιος τερματισμός της κύησης; Αποτελεί η άμβλωση ένα αναφαίρετο δικαίωμα της γυναίκας πάνω στο σώμα της και στη ζωή της;
- Έχουν τα ζώα δικαιώματα; Αποτελούν τα πειράματα σε ζώα ένα “αναγκαίο κακό” ή μια ανήθικη ιατρική μεθοδολογία;
- Αποτελεί δικαίωμα ενός “επωδύνως θνήσκοντος ασθενούς” να απαιτήσει “την επίσπευση του βέβαιου και μαρτυρικού θανάτου του”;
- Συνιστά η απουσία νομοθετικού πλαισίου για την τεκνοθεσία από ζευγάρια ΛΟΑΤΚΙ διάκριση της πολιτείας απέναντι στην ευαίσθητη αυτή κοινότητα;
Επειδή αποτελεί πεποίθηση των διδασκουσών ότι ο πραγματικός ρόλος και η θεμελιώδης αποστολή του σχολείου είναι να εξελιχθούν οι μαθητές σε συνειδητοποιημένους, υπεύθυνους και ενεργούς πολίτες, ευελπιστούμε ότι με την εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα δώσαμε στους μαθητές μας μια μικρή ώθηση προς την κατεύθυνση αυτή.
Στο τέλος του άρθρου έχουν αναρτηθεί, για κάθε ενδιαφερόμενο, οι παρουσιάσεις των μαθητών.