Εσωτερικός Κανονισμός Σχολείου
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
7 ΓΕΛ ΛΑΡΙΣΑΣ | ΠΕΡΙΦ/ΚΗ Δ/ΝΣΗ Π. & Δ. ΕΚΠ/ΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ |
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) | 3151042 |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) | Λακωνίας και Ακαρνανίας, ΤΚ 41448, Λάρισα |
Τηλέφωνο | 2410551505 |
mail@7lyk-laris.lar.sch.gr | |
Ιστοσελίδα | http://7lyk-laris.lar.sch.gr/wordpress/ |
Διευθυντής Σχολικής Μονάδας | ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΕ86 |
Υποδιευθυντής | ΚΥΡΑΜΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΕ86 |
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων | ΓΚΕΚΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ |
«Ελευθερία, όχι ελεύθερη άδεια να κάνεις ό,τι θέλεις» (Α. Σ. Νηλ)
Εισαγωγή
Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο, το οποίο συμβάλλει στην ομαλότητα της σχολικής ζωής, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (Υ.Α. 13423/ΓΔ4 ΦΕΚ 491/9-2-2021) βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, καθώς και στις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας. Διαμορφώνεται από κοινού από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες, γονείς/κηδεμόνες), τα οποία και δεσμεύονται για την τήρησή του.
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε μετά από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, καθώς και του Προεδρείου του Δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου. Βρίσκεται αναρτημένος στην επίσημη ιστοσελίδα του σχολείου και για την ετήσια επικαιροποίησή του (μετά την εκλογή των 5μελών και του 15μελούς συμβουλίου των μαθητικών κοινοτήτων) ενημερώνονται αλλά και καλούνται να συμβάλουν όλα τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας.
Τα θέματα που δεν περιλαμβάνονται στον Εσωτερικό Κανονισμό αντιμετωπίζονται από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Η έγκαιρη προσέλευση εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών στο σχολείο, η τήρηση του χρόνου έναρξης και λήξης της σχολικής εργασίας και η τακτική, ανελλιπής και όχι επιλεκτική φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η στενή συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές/τριες) είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία τη σχολικής μονάδας. Σύμφωνα με τα παραπάνω:
- Το σχολείο λειτουργεί 08:15-13:55 καθημερινά, κατά τις εργάσιμες μέρες της εβδομάδας. Οι μαθητές παραμένουν στο Σχολείο όλο αυτό το διάστημα και δεν επιτρέπεται η αποχώρησή τους, παρά μόνο με σχετική άδεια του Διευθυντή.
- Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο σχολείο πριν την έναρξη της λειτουργίας του εγκαίρως. Η ευθύνη της έγκαιρης προσέλευσης του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο το πρωί ανήκει εξ’ ολοκλήρου στους κηδεμόνες του.
- Όλοι/ες οι μαθητές/τριες και οι διδάσκοντες/ουσες εκπαιδευτικοί της 1ης ώρας του ωρολογίου προγράμματος οφείλουν να παρευρίσκονται στην πρωινή συγκέντρωση και προσευχή, που γίνεται στο προαύλιο του σχολείου. Όταν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν, οι μαθητές/τριες εισέρχονται απ’ ευθείας στην τάξη, όπου και πραγματοποιείται η πρωινή προσευχή.
- Οι μαθήτριες και οι μαθητές που προσέρχονται στο σχολείο καθυστερημένα, ενημερώνουν τη Διεύθυνση του σχολείου και εισέρχονται στην τάξη, εφόσον ο/η καθηγητής/τρια τους το επιτρέψει, με καταχώριση απουσίας στο απουσιολόγιο. Αν ο/η καθηγητής/τρια αρνηθεί την είσοδο, παραμένουν στον χώρο που τους υποδεικνύεται από τη Διεύθυνση του σχολείου, και γίνονται δεκτοί/ές στην τάξη την επόμενη διδακτική ώρα. Οι μαθητές/τριες που καθυστερούν επανειλημμένα υπόκεινται σε παιδαγωγικό έλεγχο. Η Διεύθυνση του Σχολείου παρακολουθεί τις πρωινές αργοπορίες, ενημερώνει τους γονείς και διατηρεί το δικαίωμα να επιβάλλει κυρώσεις, σε περίπτωση αδικαιολόγητης επανάληψης.
- Οι μαθητές/τριες παραμένουν στο σχολείο μέχρι τη λήξη του διδακτικού ωραρίου.
- Στην περίπτωση που ολοκληρωθεί το σχολικό πρόγραμμα πριν τη λήξη του ωραρίου, οι μαθητές/τριες αποχωρούν από το σχολείο κατόπιν συναινέσεως των γονέων ή κηδεμόνων τους.
- Στην περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια επιθυμεί να αποχωρήσει για οποιονδήποτε λόγο από το Σχολείο στη διάρκεια του προγράμματος, ενημερώνονται οι γονείς/κηδεμόνες, χορηγείται άδεια από τη Διεύθυνση, ενώ οι απουσίες καταχωρίζονται στο απουσιολόγιο.
- Σε περίπτωση αδιαθεσίας/ασθένειας, ενημερώνεται άμεσα ο κηδεμόνας και διευθετείται η αναχώρηση του παιδιού.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής/τρια από τους/τις προσελθόντες/ούσες στο Σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας. Αδικαιολόγητη απουσία υπόκειται σε παιδαγωγικό έλεγχο.
- Όταν πραγματοποιούνται απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ή τελευταίας ώρας), μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα που κρίνονται απαραίτητες.
- Οι θέσεις των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος. Αλλαγή θέσης επιτρέπεται μετά από συνεννόηση με τον διδάσκοντα καθηγητή.
- Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού, καφέ και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας.
α) Συμμετοχή στο μάθημα
Η τακτική και έγκαιρη παρακολούθηση των μαθημάτων αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση όλων των μαθητών/τριών. Οι μαθητές/τριες υποχρεούνται να συμμετέχουν σε ολόκληρο το πρόγραμμα σπουδών. Η επανειλημμένη αργοπορημένη προσέλευση κάποιου μαθητή/τριας στο Σχολείο, μπορεί να οδηγήσει σε παιδαγωγικά ή πειθαρχικά μέτρα.
- Οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέρχονται στις αίθουσες διδασκαλίας έγκαιρα, πριν από την έναρξη της κάθε διδακτικής ώρας. Μαθητής/τρια που προσέρχεται καθυστερημένος/-η, μετά την είσοδο του/της εκπαιδευτικού στην τάξη και την έναρξη του μαθήματος, δεν διακόπτει και δεν γίνεται δεκτός/ή στο μάθημα.
- Με την έναρξη του μαθήματος ο/η απουσιολόγος, σε συνεργασία με τον διδάσκοντα/τη διδάσκουσα το μάθημα, σημειώνει στο απουσιολόγιο τους απόντες/τις απούσες. Η αυθαίρετη και αδικαιολόγητη απουσία μαθητή/τριας από κάποιο μάθημα δεν επιτρέπεται.
- Απασχόληση των μαθητών/τριών σε σχολικές δραστηριότητες έξω από την τάξη επιτρέπεται μόνο μετά από ενημέρωση και άδεια από τη Διεύθυνση για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
- Σε περίπτωση έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού από την τάξη. μετά την παρέλευση πέντε (5) λεπτών ο/η απουσιολόγος ή ο/η πρόεδρος του τμήματος ειδοποιεί τη Διεύθυνση του σχολείου.
- Η έξοδος από την τάξη επιτρέπεται μόνο για σοβαρό λόγο, κατά την κρίση του διδάσκοντα/της διδάσκουσας. Επανειλημμένα αιτήματα για έξοδο από την τάξη ελέγχονται από την Διεύθυνση του σχολείου και αναζητούνται εξηγήσεις.
- Αν κάποιος/α μαθητής/τρια παρακωλύει με οποιαδήποτε τρόπο τη διεξαγωγή του μαθήματος του/της γίνεται προφορική παρατήρηση και, αν δεν συμμορφωθεί, απομακρύνεται από την αίθουσα διδασκαλίας λαμβάνοντας απουσία. Ο/η μαθητής/τρια δεν απομακρύνεται από τον χώρο του σχολείου αλλά απασχολείται με ευθύνη του Διευθυντή/υποδιευθυντή. Σε περίπτωση επανειλημμένων απομακρύνσεων (3 στον ίδιο διδάσκοντα ή 5 συνολικά) επιβάλλονται παιδαγωγικά ή πειθαρχικά μέτρα κατά περίπτωση.
- Όλοι οι μαθητές/τριες συμμετέχουν υποχρεωτικά στις γραπτές δοκιμασίες (διαγωνίσματα) τετραμήνου. Αν κάποιος/α μαθητής/τρια απουσιάσει από καθορισμένη εκ των προτέρων γραπτή δοκιμασία, είναι υποχρεωμένος/η να δικαιολογήσει την απουσία του/της. Σε διαφορετική περίπτωση, θεωρείται ότι έγραψε τον κατώτατο βαθμό μηδέν (0).
β) Διαλείμματα
- Οι μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων δεν παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας, στους διαδρόμους των ορόφων και στις σκάλες, αλλά κινούνται πάντα και μόνο στον προαύλιο χώρο. Μετά την αποχώρηση των μαθητών/τριών, οι αίθουσες διδασκαλίας κλειδώνονται από τους διδάσκοντες/τις διδάσκουσες και παραμένουν κλειστές κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
- Σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, οι μαθητές/ήτριες παραμένουν στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου υπό την επιτήρηση των εφημερευόντων/ουσών εκπαιδευτικών.
- Η έξοδος των μαθητών/τριών από τον σχολικό χώρο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και μαθημάτων χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης αποτελεί παρέκκλιση από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής και ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών προβαίνει σε αντίστοιχα παιδαγωγικά μέτρα.
- Καθημερινά, πριν την έναρξη των μαθημάτων και κατά τις ώρες των διαλειμμάτων, εφημερεύουν μέλη του διδακτικού προσωπικού σε όλους τους χώρους του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί που εφημερεύουν, έχουν την ευθύνη της παρακολούθησης των μαθητών/τριών και της άμεσης επέμβασης και αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών.
γ) Συμπεριφορά στον προαύλιο χώρο
- Δεν επιτρέπονται παιχνίδια ή συμπεριφορές που μπορεί να απειλούν την ασφάλεια των μαθητών/τριών (των ίδιων και των άλλων).
- Παιχνίδια με μπάλες επιτρέπονται μόνο με την άδεια και παρουσία του/της καθηγητή/τριας φυσικής αγωγής και διεξάγονται λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν στον χώρο.
Δεδομένου ότι ο κύριος στόχος του σχολείου είναι η εκπαίδευση, πειθαρχικά μέτρα προβλέπονται μόνο όταν αποτύχουν όλες οι παιδαγωγικές μέθοδοι. Με γνώμονα την αρχή ότι «η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία» σημαντικό μέλημα του Σχολείου κρίνεται η διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία και, ως εκ τούτου, η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου σχολείου.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία στο Σχολείο του κλίματος που απαιτείται για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών και των μαθητριών έτσι, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων. Για τον σκοπό αυτόν, πρέπει να χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους (π.χ. συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασίες διαμεσολάβησης) για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς. Στην προσπάθεια αυτή συνδράμουν ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής του σχολείου, οι σύμβουλοι σχολικής ζωής, οι υπεύθυνοι των τμημάτων και ο υπεύθυνος Σύμβουλος Εκπαιδευτικού Έργου.
Σημαντική στην προσπάθεια αυτή είναι και η συμβολή των γονέων και κηδεμόνων, ατομικά αλλά και μέσω των εκπροσώπων τους, δηλαδή του προεδρείου του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Σε κάθε περίπτωση αποκλίνουσας ή παραβατικής συμπεριφοράς ενημερώνεται αρχικά ο γονέας, είτε τηλεφωνικά είτε με κλήση στο Σχολείο. Η ενημέρωση γίνεται ενώπιον του/της μαθητή/τριας, με σκοπό τον σωφρονισμό του/της και την αποφυγή περαιτέρω πειθαρχικών μέτρων.
Στις περιπτώσεις που μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας δεν βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους και σε περιπτώσεις σοβαρών παρεκκλίσεων και παραβατικών συμπεριφορών, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών προβαίνει στη λήψη πειθαρχικών μέτρων.
Τα παιδαγωγικά και πειθαρχικά μέτρα, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, είναι τα ακόλουθα:
α) Προφορική παρατήρηση
β) Επίπληξη
γ) Αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας
δ) Αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών
ε) Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Τα δύο πρώτα μέτρα (α και β) μπορούν να αξιοποιηθούν από τον/την διδάσκοντα/ουσα αυτόνομα, το μέτρο γ από τον Διευθυντή του Σχολείου, ενώ για την εφαρμογή των μέτρων δ και ε απαιτείται ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Ο/η διδάσκων/ουσα καθηγητής/τρια μπορεί επιπλέον να αποφασίσει την ωριαία απομάκρυνση μαθητή/τριας που δεν ανταποκρίνεται στις παρατηρήσεις και επιπλήξεις που του/της απευθύνονται και συνεχίζει να παρακωλύει με οποιονδήποτε τρόπο την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος.
Πριν από την επιβολή πειθαρχικών μέτρων, ο/η μαθητής/τρια μπορεί να ζητήσει ακρόαση από τον Διευθυντή και κατά την διάρκεια της παιδαγωγικής συνεδρίασης επιβολής μέτρων είναι δυνατόν να συμμετέχουν εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων.
Οι μαθητές/τριες που αποβάλλονται υποχρεούνται να παραμένουν στο Σχολείο, απασχολούμενοι/ες
Τα μέτρα που επιβάλλονται καταχωρίζονται στο ηλεκτρονικό βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Εύρυθμης Λειτουργίας και είναι δυνατόν να επηρεάσουν τη διαγωγή του μαθητή.
Σοβαρά παραπτώματα
Σοβαρά παραπτώματα θεωρούνται όσα αφορούν την ασφάλεια, την περιουσία καθώς και τον σεβασμό της προσωπικότητας και των προσωπικών δεδομένων.
Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση εντός των σχολικών χώρων – κτηρίων και υπαίθριων χώρων – απαγορεύεται. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή παιχνιδιού που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου (υπ’ αρ. Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 εγκύκλιος ΥΠ.Π.Ε.Θ.). Ο ανάλογος εξοπλισμός που διαθέτει στους/στις μαθητές/τριες το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.
To κάπνισμα, η χρήση αλκοόλ και άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών είναι καταστροφικές για την πνευματική και τη σωματική υγεία των μαθητών. Για τον λόγο αυτό απαγορεύονται.
Η παρέκκλιση από τους παραπάνω κανόνες συνεπάγεται την άμεση εφαρμογή αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων (υπ’ αριθμ. 10645/ΓΔ4/22-1-2018 Υ.Α. (ΦΕΚ 120/τ.Β’/23-1-2018).
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι όποιοι βανδαλισμοί του σχολικού χώρου επιφέρουν την οικονομική ευθύνη της αποκατάστασης της πρόκλησης των υλικών ζημιών στους/στις υπεύθυνους.
- Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού – αντιμετώπιση κρίσεων
Η ανάπτυξη υγιούς σχολικού κλίματος και η επίτευξη εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων προϋποθέτουν αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας στο σχολείο. Το αίσθημα αυτό απειλείται από φαινόμενα βίας (σωματικής ή λεκτικής), παρενόχλησης ή με οποιονδήποτε τρόπο έκφρασης αρνητικών σχολίων προς άτομα που απλώς τυχαίνει να είναι διαφορετικά. Η αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού είναι δύσκολη και προϋποθέτει στενή συνεργασία του σχολείου με τις μαθητικές κοινότητες με σκοπό τον εντοπισμό και την αποτροπή των εκδηλώσεων σχολικού εκφοβισμού.
Οι φραστικές προσβολές, οι απειλές, η υποτίμηση και η σωματική βία κατά συμμαθητών/τριών είναι αξιόμεμπτες πράξεις και δεν επιτρέπονται στη μαθητική κοινότητα. Ο μαθητής ή η μαθήτρια που υφίσταται συμπεριφορές εκφοβισμού και αποκλεισμού είναι καλό να ενημερώνει τους γονείς, τους/τις εκπαιδευτικούς, τον/την σύμβουλο σχολικής ζωής και τη Διεύθυνση του Σχολείου, ή κάποιον από όλους. Επίσης, είναι χρέος των συμμαθητών/τριών που αντιλαμβάνονται τέτοιες συμπεριφορές να τις αναφέρουν διακριτικά στον/στην σύμβουλο σχολικής ζωής ή στη Διεύθυνση του Σχολείου, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.
Οι μαθητές/τριες οφείλουν:
- να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς τους/τις καθηγητές/τριες αλλά και στους/στις συμμαθητές/τριές τους.
- να σέβονται τη γνώμη και την ιδιαίτερη προσωπικότητα των συμμαθητών/τριών τους και να αποδέχονται την διαφορετικότητα τους, χωρίς διάθεση αποκλεισμού.
- να σέβονται τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών/τριών τους. Η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών/τριών τους είναι σοβαρά παραπτώματα που ελέγχονται πειθαρχικά, ακόμη και αν γίνονται ως παιχνίδι.
- να λύνουν τις διαφορές τους με συνεννόηση και διάλογο, χωρίς ακρότητες. Τα ειρωνικά σχόλια, η διάδοση φημών, η κακόβουλη ή προσβλητική κριτική, οι φραστικές προσβολές, οι ύβρεις και πολύ περισσότερο η άσκηση ψυχολογικής ή σωματικής βίας, αποτελούν σοβαρότατα παραπτώματα και τιμωρούνται με ποινές που μπορούν να οδηγήσουν στην απομάκρυνση του μαθητή από το σχολείο.
- να μην καταφεύγουν – για οποιοδήποτε λόγο – σε χειροδικία, χειρονομίες, βωμολοχίες, προσβολές και γενικά οποιαδήποτε συμπεριφορά υποβαθμίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα.
- να σέβονται και να τηρούν τους παραπάνω κανόνες και εκτός σχολείου.
Στο πλαίσιο της πρόληψης και της αντιμετώπισης φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού, το Σχολείο:
α. έχει ορίσει εκπαιδευτικούς υπεύθυνους να ασχοληθούν με το θέμα,
β. οργανώνει ενημερώσεις των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών,
γ. συνεργάζεται με τις δομές υποστήριξης (ΠΕΚΕΣ, ΚΕΔΑΣΥ]
δ. εφαρμόζει με αυστηρότητα κάθε αναγκαίο μέτρο,
Τα προβλήματα που προκύπτουν μεταξύ των μαθητών/τριών λύνονται με τη διαμεσολάβηση του/της υπεύθυνου/ης καθηγητή/τριας του τμήματος και στη συνέχεια, αν δεν επιλυθεί η κρίση, από τη Διεύθυνση του σχολείου. Σε περίπτωση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς παρεμβαίνουν κατά περίπτωση οι Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής, η ΣΕΕ παιδαγωγικής Ευθύνης ή ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με τον γονέα ή τους γονείς. Τέλος, σε περιπτώσεις επιθετικής συμπεριφοράς, θεωρείται σημαντικό να επιδιωχθεί ο εντοπισμός των βασικών αιτιών, ακόμα και με τη βοήθεια εξειδικευμένων υπηρεσιών.
Η συμμετοχή των μαθητριών/τών στις εκδηλώσεις του σχολείου είναι υποχρεωτική, καθώς αποτελεί αναγκαίο συμπλήρωμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό των σχολικών δραστηριοτήτων (εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδρομές, πολιτιστικές εκδηλώσεις, γιορτές, κ.ά.).
- Η απουσία των μαθητών/τριών από αυτές συνεπάγεται καταχώριση απουσιών. Εξαιρούνται οι εκδρομές με πούλμαν ή άλλο μεταφορικό μέσο, για τις οποίες απαιτείται άδεια συμμετοχής από τον γονέα ή κηδεμόνα.
- Στην περίπτωση απουσίας μαθητή/τριας από σχολικό περίπατο χωρίς χρήση μεταφορικού μέσου καταχωρίζονται απουσίες για όλες τις ώρες που προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα την ημέρα της πραγματοποίησής του.
- Σε περίπτωση αδυναμίας συμμετοχής, οι μαθητές/τριες που δεν ακολουθούν προσέρχονται στο σχολείο και παρακολουθούν τα μαθήματα με βάση αναμορφωμένο πρόγραμμα.
- Οι μαθήτριες και οι μαθητές που συμμετέχουν σε περίπατο, εκδρομή ή εκπαιδευτική επίσκεψη του σχολείου, συμμορφώνονται με το πρόγραμμα και τις οδηγίες των συνοδών εκπαιδευτικών.
- Σε περίπτωση απουσίας μαθητή/τριας από πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, καθώς και από εορταστικές επετειακές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου, καταχωρίζονται απουσίες για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα την ημέρα της πραγματοποίησής τους.
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που διαμορφώνεται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών, καθώς και με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό.
Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται στενά με το Σχολείο και να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το Σχολείο.
Αυτονόητη θεωρείται η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του Σχολείου για την επίλυση ζητημάτων που αφορούν την επίδοση ή τη συμπεριφορά των κηδεμονευόμενών τους μαθητών/τριών. Οι γονείς/κηδεμόνες δικαιούνται να έχουν πλήρη, τακτική και υπεύθυνη ενημέρωση για τους/τις μαθητές/τριες, αλλά οφείλουν και οι ίδιοι να ενημερώνουν το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο, καθώς και για προκαθορισμένη απουσία του/της.
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του Σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον/τη Διευθυντή/ντρια, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, αλλά και με τον/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.
Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων, ο εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τρεις εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων, που ορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου τους.
Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας των διδασκόντων/ουσών και των οικογενειών των μαθητών/τριών και του σχολικού περιβάλλοντος.
Η σημασία της σύμπραξης όλων
Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων (μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/ριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης), για να επιτύχει στην αποστολή του.
Θα ήταν σκόπιμο ο κηδεμόνας κάθε μαθητή/τριας να προσέρχεται στο σχολείο για την τακτική ενημέρωσή του σχετικά με την επίδοση, την επιμέλεια, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά του/της μαθητή/τριας, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ενημέρωσης των Κηδεμόνων, το οποίο ανακοινώνεται στην αρχή του διδακτικού έτους και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Σχολείου μας.
Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τη Διεύθυνση για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου, ώστε να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει, ώστε, είτε οι ίδιοι είτε πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει, να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.
Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τη φοίτησή τους. Η φοίτηση των μαθητών/τριών πρέπει να είναι τακτική και η παρακολούθηση όλων των μαθημάτων ανελλιπής και όχι επιλεκτική. Οι απουσίες των μαθητών/τριών και οι συνέπειες αυτών, όπως προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, είναι ένα σοβαρότατο θέμα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται από κοινού από το σχολείο και την οικογένεια. Για τον λόγο αυτό το Σχολείο ενημερώνει ηλεκτρονικά τον γονέα κάθε πρωί, σε περίπτωση απουσίας του παιδιού του.
Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών και εργαστηρίων, του αύλειου χώρου και γενικά της σχολικής περιουσίας διαμορφώνουν έναν περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί αρτιότερα η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και, από παιδαγωγική άποψη, εθίζουν τον/την μαθητή/τρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο.
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό, υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.
Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Όλοι οφείλουμε να προσέχουμε τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε πολλές ώρες την ημέρα. Γι’ αυτό διατηρούμε τους χώρους καθαρούς, δεν γράφουμε στα θρανία και στους τοίχους, δεν προκαλούμε φθορές στα έπιπλα και στο εποπτικό υλικό.
Σχετικά με τη χρήση της σχολικής βιβλιοθήκης ισχύουν τα ακόλουθα:
- Η βιβλιοθήκη του σχολείου λειτουργεί καθημερινά σύμφωνα με το αναρτημένο πρόγραμμα.
- Το υλικό της βιβλιοθήκης μπορεί να μελετηθεί στον χώρο του αναγνωστηρίου ή να δανειστεί.
- Ο δανεισμός σε μαθητές δεν πρέπει να υπερβαίνει το χρονικό διάστημα των τριών εβδομάδων.
- Δεν επιτρέπονται οι σημειώσεις και οι υπογραμμίσεις πάνω στα βιβλία, ούτε το δίπλωμα ή το κόψιμο των σελίδων τους.
- Σε περίπτωση βλάβης ή απώλειας των βιβλίων, ο χρήστης είναι υποχρεωμένος να τα αντικαταστήσει ή να καταβάλει αποζημίωση.
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου ισχύει για το τρέχον σχολικό έτος. Η αποτελεσματικότητά του και η συμβολή του στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου του Σχολείου αποτιμάται στο τέλος του σχολικού έτους και τα συμπεράσματα της Έκθεσης αποτίμησης ανατροφοδοτούν τη συζήτηση για ενδεχόμενη αναπροσαρμογή του κατά την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλης της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλάβει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις και να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των Συνθηκών Λειτουργίας του Σχολείου.